Títol: El Mentalista

Gènere: Drama – Policíac

Autor: Bruno Heller

Direcció:

Chris Long

David Nutter

Càsting:

Simon Baker – Patrick Jane

Robin Tunney – Teresa Lisbon

Tim Kang – Kendall Cho

Owain Yeoman – Wayne Rigsby

Amanda Righetti – Grace Van Pelt

País: Estats Units

Cadena: CBS

Durada: 40 min aprox.

Sinopsi:

Patrick Jane és el mentalista, un psíquic ben conegut en televisió, qui després d’haver estat exposat com un frau, utilitza les seves habilitats  per a ajudar al Centre d’Investigacions de Califòrnia (CBI) per a resoldre crims.

Com mentalista, Jane utilitza les seves ben desenvolupades habilitats com l’observació, la deducció i la manipulació per a ajudar a la Unitat de Crims Seriosos amb la doble intenció d’arribar John el Rojo, un assassí molt buscat, que entre altres coses va matar a la seva muller i a la seva filla.

És un tipus molt carismàtic, i una mica estrany. Els seus mètodes controvertits amb freqüència traspassen el protocol policial, però en definitiva proven que tenia raó.

La líder de l’equip és Teresa Lisbon, per a la qual treballa Jane, reconeix a contracor els seus talents, però està determinada a resoldre els crims amb o sense ell. A mesura que avança la sèrie Lisbon es va adonant que en Patrick és una part essencial de la unitat del CBI.

Capítol: 03 x 02

Placa roja (Red bandage)

El CBI rep un anònim alertant sobre un cadàver en un carreró. Quan arriben a l’escena, Lisbon identifica a la víctima com un pederasta al que va detenir anys enrere. La investigació avança cap a un camí inesperat al descobrir que l’única empremta trobada com a prova i rastre de l’assassí és de la pròpia Lisbon. L’equip es bolca en la defensa de la seva cap mentre Bosco posa traves a la seva investigació.

Estructura:

El capítol comença amb Lisbon i la seva cita obligada al psicòleg. Mentre, l’equip de Lisbon ha rebut una trucada anònima alertant d’un assassinat amb la qual cosa es dirigeixen a l’escena del crim. A primer cop d’ull no hi ha cadàver però Jane aconsegueix trobar-lo gràcies a la seva capacitat d’observació i el rastre de les formigues. Trobem en aquest moment el detonant del capítol ja que a partir d’ara el capítol se centrarà en descobrir qui ha matat a aquest home, l’acció principal del capítol es posa en marxa.

El primer punt de gir el trobem quan arriben els resultats de l’anàlisi de l’empremta que hi havia a l’arma homicida. Doncs, segons el laboratori, la única prova incriminatòria acusa directament a Teresa Lisbon. A partir d’aquest moment la tensió dramàtica creix i tot girarà entorn a Lisbon. Ella adopta un to de despreocupació envers als seus companys però per dins se sent confusa i no es vol deixar ajudar per ningú.

D’altra banda trobem els seus companys que estan fent el possible per demostrar la seva innocència.

El segon punt de gir sorgeix quan el polígraf confirma que Lisbon ha mentit quan ha dit que no havia matat a aquell home. Com a conseqüències li retiren immediatament la placa i deixa de treballar en el cas que estava portant. A partir d’aquest moment, Lisbon s’ensorra i, tot i que li costa, acaba confiant en Jane.

Finalment ella es torna boja. És el moment més dramàtic del capítol, el clímax. Amb aquesta reacció es propicia el desenllaç de l’episodi, ja que ha estat una trampa per enganxar al culpable que no ha estat altre que el seu psicòleg.

Trama principal:

La trama principal, com en tota sèrie policíaca, gira entorn de resoldre qui ha comès el crim. En aquest cas, el capítol té dues vessants: la primera és descobrir qui ha estat l’assassí, i la segona (molt lligada a la primera) és demostrar la innocència de Lisbon.

El que fa interessant aquest capítol és el fet que totes les proves apunten a l’agent Lisbon.

Trames secundàries:

Relació entre Lisbon i Jane que es reforça: per primera vegada Lisbon confiarà en Jane per a resoldre el cas i per a què ell l’ajudi a demostrar la seva innocència.

Relació entre l’equip de Lisbon i Bosco: es reafirma el mal rotllo que hi ha entre l’equip de Lisbon i Sam Bosco.

El passat de Bosco i Lisbon: és en aquest capítol on descobrim el punt d’unió entre Bosco i Lisbon. Temps endarrere havien treballat junts com equip i els dos junts van aconseguir tancar a la presó a William McTir (l’assassinat del capítol). A més, en el capítol, se’ns deixa entreveure que Bosco està (mig)enamorat de Lisbon.

Trauma personal de Lisbon: se’ns obre el camí a la trama sobre la vida privada de Lisbon de la qual encara no se n’ha parlat. A partir d’ara sabem que hi ha alguna cosa de la seva infància que l’atormenta i que per això té aquest caràcter fort i és tan reservada.

* Red John: tot i que en el capítol ni tan sols se’n menciona és important tenir present la trama de Red John ja que és la trama principal de la sèrie. I a pesar de no mencionar-se ni una sola vegada, hem de tenir en compte que Jane està influenciat per aquest tema. Per això la seva relació amb Bosco és la quina és (no se suporten).

Personatges:

Patrick Jane (el suposat mentalista): persona carismàtica que sap com guanyar-se la confiança de la gent. És el protagonista de la sèrie i és en el capítol pilot on se’ns mostra la seva personalitat, els seus dots, el seu recent trauma i la seva motivació i objectiu.

Dots – capacitat d’observació, deducció, convèncer i manipular a la gent

Trauma recent – Red John ha matat a la seva muller i la seva filla, per haver-se atrevit a parlar d’ell en públic. A partir d’aquest moment li tindrà un cert respecte.

Motivació/Objectiu – venjar-se de Red John. Per aquest motiu ha decidit treballar amb la policia.

Treballa com assessor en la unitat de delictes seriosos del CBI, i tot i que en un principi no és considerat com una persona imprescindible, en aquest capítol ja s’ha fet un lloc en l’equip de Lisbon.

Teresa Lisbon: és la líder de l’equip. Intenta sempre fer les coses com s’han de fer, seguint el protocol i per aquest motiu sempre acaba discutint amb en Jane per les seves maneres poc ortodoxes a l’hora de resoldre un crim.

A nivell personal sabem poca cosa ja que és molt reservada quan es tracta de la seva vida privada. En aquest capítol percebim que té un trauma infantil i que segurament estarà relacionat amb l’alcoholisme del seu pare.

Kendall Cho: una persona seriosa que mai riu i per l’expressió de la seva cara fa por. Podríem dir que és el poli malo en els interrogatoris.

Sabem que de petit pertenyia a una banda de delinqüents.

Wayne Rigsby: el descriuríem com el bon jan de l’equip i el més innocent de tots.

Com a curiositat es comenta que Rigsby podria ser en realitat Red John ja que en un capítol no es va creuar cap vegada amb una dóna cega que podria identificar a Red John i perquè en un altre episodi quan es va sotmetre a l’hipnosi expressava el seu afany de matar.

Grace Van Pelt: és la novençana de l’equip i per això gairebé sempre li toca fer treball d’oficina i hores extres. Sap molt bé fer ús de la informàtica així com rastrejar telèfons mòbils, pàgines web, dades bancàries…

Porta una relació en secret amb en Wayne Rigsby. L’única que no ho sap és Lisbon, però la resta s’ho imaginen.

Virgil Minelli: és el cap del departament i el que mana per sobre de Lisbon.

Sam Bosco: actualment porta el cas de Red John, cosa que molesta a Jane. En el capítol es fa càrrec del cas de McTir quan relleven a Lisbon i el seu equip.

William McTir: És la víctima del capítol. Es veu que havia cumplert condemna per pederastia. I els responsables d’haver-lo tancat a la presó vàren ser Lisbon i Bosco, temps enrere.

Dr. Cartner: Psicòleg al qual Lisbon és obligada a anar-hi. També és l’assassí del McTir. Era un complot entre ell i Howard per rellevar a Lisbon per a què Howard (un implicat d’un altre crim que portava Lisbon) no testifiqués. També l’hem vist en els primers capítols de la segona temporada.

Red John: ni apareix ni se’l menciona en el capítol però és important en la trama principal de la sèrie perquè és l’assassí que Jane està buscant ja que és el responsable de l’assassinat de la muller i filla de Jane. Sempre signa els seus crims amb una cara somrient feta de sang.

Evolució:

Lisbon:

Lisbon és el personatge que més evoluciona en el capítol, de fet, és un capítol on ella és la protagonista de la trama. No pateix una gran evolució, però sí que adopta un petit canvi d’actitud. Per primera vegada en tota la sèrie se’n refia de Patrick i deixa que l’hipnotitzi. Per fi acaba confiant en ell, i el més important, abans que en el seu col·lega i mentor Sam Bosco.

Sembla un detall molt petit però té molta importància sobretot si ens fixem en els primers capítols de la sèrie i en com ha anat canviant la situació. Al principi, Lisbon no considerava a Patrick Jane com membre del seu equip. A mesura que ha anat avançant la sèrie, Lisbon ha canviat en aquest aspecte fins al punt de considerar-lo imprescindible.

Equip de Lisbon:

Hem vist com Cho, Rigsby i Van Pelt treballaven sense parar per salvar a Lisbon, la qual consideren amiga seva per damunt de la seva cap. Fins i tot Cho s’ha saltat les normes, cosa que fa poc sovint i Rigsby s’ha enfrontat a Bosco cosa que no pega amb el caràcter de bon jan que té.

Bosco:

El paper de Bosco fins aleshores ha estat irrellevant. Sabem poques coses d’ell i en aquest capítol torna ha aparèixer com un personatge més al qual li tenim tírria. Ens l’estan presentat perquè més endavant tindrà una certa importància en la sèrie.

En aquest capítol se’ns explica per primera vegada la connexió entre Bosco i Lisbon.

Tractament audiovisual:

El capítol presenta una correcta realització sense saltar-se l’eix i amb un ritme pausat però adequat per a ser una sèrie policiaca/d’acció. Es basa sobretot en plans curts durant les converses, plans detalls en objectes, tics nerviosos de la gents o coses que seran imporants per a resoldre el cas (tot i que ho mostren d’una forma molt subtil) i plans generals per situar l’acció (sovint quan es mostra el lloc de l’assassinat o d’on s’ha trobat el cadàver). Les seqüències les acostumen a obrir amb plans curts i seguidament plans generals (o més oberts) per tal de situar a l’espectador.

Sobretot fan ús del pla i contrapla i en diverses ocasions del picat i el contrapicat.

Pel que fan els moviments de càmera, aquests són poc notoris. Els més emprats són els moviments descriptius quan només els usen per seguir als personatges perquè es desplacen. I en menor mesura, fan moviments expressius com per exemple al final del capítol quan estan cara a cara el Dr. Cartner i Lisbon ja que la càmera no està estàtica i es mou per donar més dramatisme a l’escena. És un moment de tensió i apunta a què Lisbon se suïcidarà.

Important el fet que ses busca explicar part de la història a través de gesticulacions i mirades. Per tal que l’espectador s’adoni del que percep Jane.

I per últim, en aquest capítol hem vist diferentes maneres de presentar un flashback. En una ocasió han emprat el blanc i negre, i en una altra han intentat donar l’efecte de confusió a través d’imatges amb molt soroll i reflexes lluminosos.

Música:

Podríem considerar la música de la sèrie com una autèntica banda sonora, doncs no fa ús de música d’arxiu hiperconeguda com ho fan en sèries comercials tipus Glee i Gossip Girl. A més l’ús que fa de la música és per ajudar a l’espectador a endinsar-se en el capítol, així com crear tensió en determinades escenes.

Blake Neely és el compositor de la banda sonora de la sèrie. Abans ja havia composat per a “Everwood” i “Cinco hermanos”.

Música “El Mentalista”

Tot i que en menor importància, en el capítol apareix una referència a les Spice Girls. Un grup que molts tenim presents i que ha marcat en la història del pop.

Referències:

Qualsevol sèrie de detectius podria ser una font d’inspiració per a un capítol de “El Mentalista”. Al cap i a la fi, resoldre un cas a través de l’observació i deduccions és el que es fa a “El Mentalista” i a qualsevol sèrie detectivesca. Però Patrick Jane no és un detectiu tot i que actua com ells: és molt observador, analitza les reaccions de la gent i estudia els seus comportaments.

Pel que fa el personatge de Jane, de totes les sèries sobre detectius, a qui més em recorda és a Monk pel seu comportament extravagant i per les seves manies i fòbies (tot i que Monk ho porta a l’extrem).

I seguint en la línia de sèries detectivesques, també li trobo una certa referència a la sèrie de Sherlock Holmes pel fet que Holmes té un enemic principal. El Dr. Moriarty per a Sherlock Holmes i Red John per a Patrick Jane. Acabarà potser Red John amb Patrik Jane?

L’episodi dins la història:

Placa roja no és un episodi rellevant per a la història en sí. El que passa és que a través de les subtrames es reforcen més les relacions entre uns i uns altres. El més important és que Lisbon per primera vegada confia en Jane per a què l’hipnotitzi.

Torna a aparèixer Sam Bosco, que en aquesta temporada tindrà un paper més important. Malgrat aquest fet, encara no ens acaba de caure bé i el veiem com un obstacle per a l’equip de Lisbon i per a Jane (en la seva missió de trobar a Red John).

També cal dir que és un capítol on no es parla de Red John,-que és la trama principal de la sèrie- i per tant a nivell global de la sèrie no té gaire importància el capítol.