Us heu fixa’t que la comunicació per Internet és molt semblant a la dels mitjans convencionals? Primer els blocs equivalents a la premsa, desprès els podcasts equivalents a la ràdio i per últim els videoblocs equivalents a la televisió. Que serà desprès…?

.

En aquesta entrada només ens fixarem en el podcàsting (d’arxius sonors) i la seva competència més directa, la ràdio.

El podcàsting és un fenomen totalment comparable al boom dels blocs i dels videoblocs. Cal dir que en un principi, en els orígens del podcàsting, el seu futur era incert ja que existien una sèrie de problemes tecnològics com internet a 56K, no tothom tenia un iPod…

El fet de no tenir ADSL dificultava molt el procès tant en la pujada d’arxius com en la descàrrega. I per l’interminable temps que trigava en descarregar-se un podcast, ja era més fàcil pitjar el botó -on/off- de la ràdio i, ale, a escoltar-la!

Ara tot és més fàcil, tu et subscrius i quan obres el teu programa lector de feeds se’t descarrega en un tres i no res. Podríem dir que ara ja no fa tan pal com abans.

.

Quins són els oients?

Un dels punts més forts de la ràdio és que arriba a tothom mentre que el podcast només arriba a aquelles persones que tenen uns certs coneixements sobre internet i que per descomptat saben què és un podcast. Aquesta última part de l’anterior frase sembla una mica… mmm… obvi, xorra o com vulgueu dir-li.  Però tingueu en compte que molts de nosaltres no sabíem que era un podcast al començar l’assignatura i els que sí ho sabien potser no n’havien escoltat mai cap o ni tan sols sabien subscriure’s.

Rupert Murdoch diu: “Crec que molts de nosaltres, editors i reporters, estem desincronitzats dels nostres propis lectors perquè molts d’ells, principalment joves, llegeixen diaris cada vegada menys.” Cas que també podríem aplicar a la ràdio. Amb això vull dir que els joves consumeixen més la comunicació a través d’Internet que no la comunicació tradicional. I per això, no seria una opció que els mitjans veièssin els nous formats digitals com una opció en comptès que com un perill/problema/competència? Penseu-ho.

.

Ràdio vs Podcàsting 

Per què preferim el podcàsting i no la ràdio?

El podcàsting ens ofereix una gran sèrie d’avantatges, per exemple permet una flexibilitat en horaris, forma de consum i lloc de consum. Un punt fort front la ràdio és que en aquells indrets on la ràdio no arriba per temes de covertura, el podcast sí que ho fa ja que els continguts no li arriben per freqüències. Tampoc hi ha talls ni interrupcions ni interferències.

El podcast tracta temes més concrets perquè permet la fragmentació de continguts i alhora això fa que sorgeixin nanoaudiències.

Permet llibertat de creació, ara bé, no és tan professional i per tant no podem exigir-li el mateix que faríem a la ràdio. I ens dóna la comoditat de la sindicació així que els continguts ens arriben i només aquells que nosaltres volem, els que ens agraden i trobem interesants.

En contra tenim que no ens ofereix l’efecte de temps real que la ràdio ens dóna. Això de vegades és un inconvenient perquè les retransmissions d’un debat polític o d’un partit de quelcom si no l’escoltem en directe perd la gràcia.

.

I per finalitzar…

En algun moment s’ha arribat a pensar que el fenomen podcast substituiria a la ràdio, però la ràdio ja fa un segle que existeix i fa un segle que lluita per sobreviure així que pot arribar a desaparèixer perquè ara hi hagin podcasts?

Tal com comenta la Gina en el seu bloc Ginapol, tendim a parlar de “substituir” però  per què no parlem d’oportunitat com una forma d’aproximar-nos més al públic?

I si pensem en els podcast com la “possibilitat de formats més experimentals“. Seria una bona oportunitat emplear el podcast com un complement de la ràdio. Fer nous continguts i crear noves opcions per a l’oient -al cap i a la fi la novetat és una de les coses que més es demanen-.

Ara bé, que fan les ràdios amb el podcàsting? Pràcticament res, només penjen continguts que ja han estat emesos, així que no aprofiten al màxim la tecnologia del podcàsting.

Jo personalment crec que en un futur tots tindran un paper important, tant els mitjans convencionals com els nous formats digitals. I que els mitjans convencionals es donaran compte de les múltiples possibilitats que ofereixen els nous formats com una forma d’aproximar-se més al públic o a un determinat public. Així que el podcast serà un complement molt interessant de la ràdio. Però en cap moment desapareixerà.

 .

Webs recomanades:

Podcasting ¿la radio del futuro? (Ginapol by Gina)

Podcàsting vs Ràdio (Nous formats digitals by Toni)

Ràdio a la carta i la sono-diversitat! (Nyigui-Nyogui by Lara)

Podcast vs Radio abierta

Radio vs Podcasts

Internet libera de regulaciones

 

 

Eli ^^